Hea liikumiskorraldus on osa heast hariduskorraldusest!

Tartu Ülikooli liikumislabori ja Eesti koolide koostöös on sündinud haridusuuendusprogramm Liikuma Kutsuv Kool, mille sihiks on kujundada Eestis liikumissõbralik koolikultuur. Liikumislabori eesmärgiks on, et kõik Eesti inimesed saaksid olla piisavalt liikuvad – seda nii igapäevategevuste käigus kui liikumisharrastuste näol.

Hea hariduskorralduse tiim toetab igati liikumislabori eesmärki ning eelmisel nädalal toimunud sügisseminaril osalesime liikuma kutsuval messil, kus pakkusime võimalust testida, kui hästi on liikumiskorraldusega kohalikes omavalitsustes ja koolides. 

Hea meel, et meie test sai palju positiivset vastukaja ning rõõm oli koos testijatega arutelda, milliseid kitsaskohti parandada. Ühe olulise teemana joonistus välja, et paljutki püsib liikumiskorraldus püsti üksikutel entusiastidel ning strateegilistes eesmärkides ei ole see teema piisavalt hästi lahti kirjutatud. 

Usume, et kohalikus omavalitsuses saab väga palju teha, et tõsta teadlikkust liikumise olulisest ning luua keskkond, mis innustab liikuma ning pakkuda piisavalt väljakutseid, et inimesi diivanilt liikuma nügida. 

Hea hariduskorralduse meeskond pakub välja mudeli, mille alusel hinnata, kuidas on Sinu omavalitsuses liikumiskorraldus läbi mõeldud. Loe ja hinda, kas sellega on Sinu kohalikus omavalitsuses “väga hästi”, “hästi” või “rahuldavalt”.

STRATEEGIA 🚀

Liikumisvaldkonna eesmärgid on sõnastatud omavalitsuse arengukavas. Planeeritud on lastele aktiivne ja turvaline koolitee. Liikumiskorraldus on sidus erinevate valdkondadega, nt haridus, kultuur.

VÕRGUSTIK 🕸️

Regulaarselt kogunevad liikumisõpetajad ja spordiklubide treenerid. Liikumisedendajate ja liikumisharrastajate tunnustamine on läbi mõeldud. Iga-aastased võistlused ja sündmused on planeeritud koos võrgustiku ja partneritega.

RAHASTAMINE ⭐

Eelarves on vahendid kooli/lasteaiahoovide liikuma kutsuvaks muutmiseks. Omavalitsusel on läbipaistev spordiklubide (tegevustoetused, projektitoetused) rahastamise süsteem. Omavalitsusel on läbi mõeldud nn pearaha süsteem õpilaste osalemiseks treeningutel (mõtle, kas see soosib võistlussporti või igapäevast liikumisharjumusi)

LIIKUMISTARISTU 🏃

Liikumisrajatised on süsteemselt hooldatud. Liikumisrajatiste arendamiseks on olemas selge plaan. Spordisaale saab kasutada aktiivseks liikumiseks ka väljaspool kooliaega.

SÜNDMUSED 🎊

Liikumissündmused on igas vanusegrupis olevatele inimestele süsteemselt planeeritud. Erinevate liikumist aktiviseerivate väljakutsete korraldamine. Võimalus on suvekuudel ja koolivaheaegadel korraldada koolimajades laagreid.

TEAVITUSTÖÖ 💡

Kõik liikumissündmused on kajastatud ühtses liikumiskalendris. Erinevates kohalikes meediakanalites ilmuvad artiklid, postitused, videoklipid liikumise olulisuse selgitamiseks. Kõnnikoosolekute, aktiivsete meeskonnaürituste populariseerimine.

Kui Sa tunned, et vajad abi hea liikumiskorralduse planeerimisel, siis võta meiega ühendust. Hea hariduskorralduse osa on ka hea liikumiskorraldus!

Inspiratsiooninurk ✨

Sel korral soovitame lugeda muutuste juhtimiseks Jeffrey M. Hiatti raamatut ADAKAR-i mudelist, mis kirjeldab mida siis teha selleks, et me ise, meie asutus ja kolleegid kohaneksid maailmas valitseva teadmatuse ja pidevate muutustega paremini.

Hiatt on loonud selleks mudeli, mis koosneb viiest elemendist: teadlikkus, tahe, teadmised, võimekus ja kinnistamine. Loodud etapid aitavad inimeste ettevalmistamisel, muutuste aktsepteerimisel ja asutuse tegevuse ümbermõtestamisel. Meid inspireeris enim aspekt, et lisaks selgele ülesehitusele on mudeli tähelepanu inimestel, nende pideval kaasamisel ja ühise eesmärgi poole liikumisel.

Mõnusat lugemist!